Jasiu- początki pracy z książką do komunikacji
Od kiedy Jaś ma swoją „pierwszą książkę do komunikacji” czyli od ok. 2 tygodni staram się ją wykorzystywać przy różnych aktywnościach i za jej pomocą uprzedzać nasze zajęcia, czy komentować to co w danej chwili się dzieje. Staram się również wprowadzać Jasia w możliwość doświadczania wyboru i jego skutków. Ponadto staram się Jasiowi pokazywać, że za pomocą tej książki może mi powiedzieć co chce w danej chwili robić , czym się bawić , co zjeść itp.
To są nasze świeże początki więc jeszcze bywa różnie, ale dla mnie najważniejsze jest to, że Jaś mimo iż wydaje się, że czasem popełnia jeszcze pomyłki to potrafi pokazać to na czym mu zależy i czego chce. Jedno jest dla mnie pewne, że Jaś doskonale rozpoznaje symbole, które go interesują, które przedstawiają te przedmioty czy czynności, które Jaś kocha najbardziej. Cieszę się z tego, że Jaś zaczyna robić to na czym nam na początku najbardziej zależało czyli wykorzystywanie książki do komunikacji z nami.
Niesamowite jest to, co zrobił dwa dni temu kiedy to przynosił mi różne PCS-y i obrazki dotyczące oglądania bajek czy piosenek na urządzeniach elektronicznych. Ja ignorowałam jego prośby, bo wcześniej pracowaliśmy na tych bajkach i nie chciałam aby tak długo patrzył w ekran. Jaś mnie zaskoczył kiedy to przyniósł mi książkę do komunikacji i sam wyszukał w niej PCS oglądać. To chyba dowód na to, że Jaś ma dużą potrzebę mówienia i trzeba dać mu narzędzie aby mógł to robić. Jaś mówi do nas za pomocą obrazków i symboli. Nie jest to prosta komunikacja, ale zdecydowanie lepsza niż żadna.
Dziękuję tym wszystkim terapeutom, którzy wierzą w Jasia, którzy idą z nami tą trudną drogą aby Jaś mógł stać się coraz bardziej komunikatywny. Jest dla mnie pewne, że Jaś chce mówić, a my musimy znaleźć najlepszą drogę i najlepsze narzędzia aby mu to umożliwić.
Pierwsze próby pracy z prototypem książki do komunikacji Jasia:
Kolejne próby pracy na kartach z książki do komunikacji:
Ten filmik przedstawia sytuację, w której Jaś sam wyszukuje symbolu, za pomocą którego chciał mi powiedzieć, że chce obejrzeć bajkę: